9.8.11

ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΡΔΑΒΕΛΛΑΣ: "ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ ΠΡΟΔΟΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΘΥΜΩΜΕΝΟΣ"


Με καριέρα 34 χρόνων στην ελληνική τηλεόραση και περισσότερων από 40 στη δημοσιογραφία, ο γνωστός δημοσιογράφος και παρουσιαστής με τις τεράστιες επιτυχίες, κάνει τη δική του αυστηρή κριτική για όσα σήμερα συμβαίνουν.
Το σαλόνι του σπιτιού του, στο Παλαιό Φάληρο, έχει εκπληκτική θέα- ίσως από τις ωραιότερες της Αθήνας-, αφού το μάτι αγκαλιάζει ανεμπόδιστα, από τη μία μέχρι την άλλη άκρη, τη θάλασσα. «Ο ωραιότερος ζωγραφικός πίνακας στο σπίτι!», λέει και χαμογελάει. Η Μαρία, η σύζυγός του, μας κερνάει κέικ που έφτιαξε η ίδια, ζεστό καφέ και μπισκοτάκια στην άκρη του δίσκου.
-Πως αντιμετωπίζετε τις συνθήκες, έτσι όπως έχουν πια διαμορφωθεί, στο Alter;
-Έχουμε μπει γενικότερα σε μία άλλη περίοδο αφού, αυτά που ξέραμε, δεν υπάρχουν πια. Είμαι από τους ανθρώπους που έζησαν την πολύ καλή περίοδο της ελληνικής τηλεόρασης- μιλάμε για τη δεκαετία του 90 μέχρι το 2004-, με τις πολύ καλές αμοιβές, όπου οι 15 «τηλεοπτικοί δημοσιογράφοι» είχαμε πληρωθεί πάρα πολύ καλά. Τώρα τα πράγματα έχουν μπει πιστεύω στη σωστή τους βάση γιατί, αυτά που είχαμε ζήσει εμείς, τα προηγούμενα χρόνια, ήταν ένα παραμύθι, μία φούσκα. Μην ξεχνάτε ότι έχω δουλέψει πολλά χρόνια σε εφημερίδες- στα Νέα, στην Ελευθεροτυπία- και οι αμοιβές μας εκεί ήταν αυτές ενός μέσου έλληνα εργαζόμενου. Όταν όμως ήρθε η τηλεόραση και τα ιδιωτικά κανάλια, όλα άρχισαν να λειτουργούν σαν να είχαμε να κάνουμε με ποδοσφαιρικές ομάδες- μιλούσαμε για «πενταπλάσιες αμοιβές», για «μεγάλες μεταγραφές» και για μεγάλες προσφορές χρημάτων.
-Αυτό ήταν και το λάθος του Alter;
-Υπήρχαν πολύ υψηλές αμοιβές, αλλά μην ξεχνάτε ότι το Alter στηριζόταν πάνω σε 5-6 ανθρώπους. Το Alter δεν είχε σήριαλ, δεν είχε show, είχε μόνο κάποιες «κολόνες»: Τον Χατζηνικολάου, τον Τριανταφυλλόπουλο, την Νικολούλη, τον Αυτιά, εμένα και, για τα σαββατοκύριακα, την Πάνια. Αυτοί λοιπόν οι άνθρωποι πληρωνόντουσαν αρκετά, αλλά δεν ήταν αυτό το πρόβλημα αφού, όπως γράφεται τώρα, χάθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια από δάνεια. Και αυτό είναι εγκληματικό! Ουσιαστικά, ο σταθμός δεν είχε μεγάλα έξοδα, αν σκεφτούμε ότι κάποια στιγμή ήταν ο τρίτος σε τηλεθέαση. Τα μεσημεριανά και τα πρωινά ήταν σχεδόν ανέξοδα.
-Αν σας ζητούσαν να μειώσετε το δικό σας μισθό στο 1/10, θα το δεχόσασταν;
-Μα ήδη εμείς το είχαμε δεχτεί, σε ένα ποσοστό 50%. Όταν στις 15 Δεκεμβρίου άρχισαν οι κινητοποιήσεις, ο Γιώργος Κουρής κάλεσε τα στελέχη του σταθμού, αυτούς τους 6 ανθρώπους που σας ανέφερα προηγουμένως, μαζί με τους γενικούς διευθυντές, και μας ζήτησε μείωση στο 50%. Το δεχτήκαμε όλοι! Το Δεκέμβριο, λοιπόν, πληρωθήκαμε όλοι από κάποιο οικόπεδο που είχε ο Κουρής στην Κεφαλονιά και το είχε πουλήσει για να καταβάλει τους μισθούς στους εργαζόμενους. Από τον Ιανουάριο δεν πληρωθήκαμε γιατί «δεν υπάρχουν λεφτά».
-Είστε θυμωμένος;
-Αισθάνομαι θυμωμένος, προδομένος, στενοχωρημένος, είναι πολλά τα συναισθήματα που έχω αυτή τη στιγμή. Πιστεύω ότι, για μας τους παρουσιαστές και δημοσιογράφους, έχει γίνει και μία επαγγελματική ζημιά διότι εμείς ουσιαστικά εμφανιζόμαστε ως «αποτυχημένοι δημοσιογράφοι ενός σταθμού που κατέρρευσε». Δεν είναι έτσι τα πράγματα! Εμείς κάναμε τηλεθεάσεις πολύ υψηλότερες από αυτές που μπορούσε να αντέξει το Alter που, αν ήμασταν στο Mega ή στον ΑΝΤ1, αυτά τα νούμερα θα ήταν αυξημένα κατά 20%. Αν ο «Αθέατος Κόσμος» έκανε στο Alter 22%, στο Mega θα ξεπερνούσε το 30%.
-Έχετε κάνει επαφές με άλλα κανάλια, για να εργαστείτε κάπου αλλού από δω και πέρα;
-Δεν έχω κάνει επαφές, αλλά ούτε και κανείς με έχει ζητήσει. Αυτά που κάποιοι διαρρέουν, ότι «εμένα με ζητάνε και με θέλουν», είναι κουταμάρες. Δεν υπάρχουν αυτά, με τη σημερινή κατάσταση, έτσι όπως διαμορφωθεί στη δουλειά μας, και είναι όλα ψέματα. Δεν μπορεί να πάρει εμένα το Mega, όταν διώχνει κόσμο και πρέπει να κάνει σε όλους τους εργαζόμενους περικοπές μισθών.
-Αν σας έδιναν ένα μισθό τριών έως πέντε χιλιάδων ευρώ το μήνα, θα δεχόσασταν;
-Όχι. Έχω δουλέψει πάρα πολύ στη ζωή μου, πιστεύω ότι έχω πετύχει πολλά πράγματα, συνεχίζω να εργάζομαι πολύ- αυτή τη στιγμή είμαι διευθυντής στο newsbomb, έχω το pyles.tv που πάει πολύ καλά, είμαι και στον Real Fm-, οπότε δεν θα δεχόμουν τέτοια μείωση προκειμένου να έχω απλά μία δουλειά στην τηλεόραση. Μπορώ να ζήσω και εκτός τηλεόρασης- και την επόμενη σεζόν και την μεθεπόμενη και όσο χρειαστεί. Τα έχω κάνει όλα σε αυτή τη δουλειά, πέρασα τις εξετάσεις μου, ο κόσμος με ξέρει και καταλαβαίνει ότι δεν τον κοροϊδεύω. Ίσως μάλιστα να είμαι και από τους πιο παλιούς πια που υπάρχουν πια στην ελληνική τηλεόραση, αφού εργάζομαι σε αυτήν από το 1977, σχεδόν κάθε χρόνο ανελλιπώς, αλλά αντιλαμβάνομαι και την κατάσταση που επικρατεί σήμερα. Δεν έχω το πρόβλημα του να θέλω να δείχνω κάθε μέρα τη φάτσα μου στο γυαλί.
-Είστε αισιόδοξος με την κατάσταση που επικρατεί γενικότερα;
-Πολύ. Η ζωή μας κάνει κύκλους. Τώρα είμαστε στον πάτο του βαρελιού και μετά θα αρχίσει η άνοδος, όπως άλλωστε γίνεται κάθε φορά. Δεν θα πεθάνει αυτή χώρα- δεν έχει πεθάνει ποτέ. Έχει χρεοκοπήσει τρεις φορές και έχει ξαναζήσει. Στο γιο μου, που είναι 17 στα 18 και διαβάζει ολημερίς για να περάσει στο πανεπιστήμιο, λέω ότι θα περάσουμε μία πενταετία με δυσκολία- και δεν μιλάω μόνο σε οικονομικό επίπεδο-, αλλά μετά θα αρχίσει η άνοδος. Βλέποντας και την Τουρκία στον τρόπο που αναπτύσσεται τελευταία πιστεύω πως, κάποια στιγμή, αυτές οι δύο χώρες, θα παίξουν πολύ μεγάλο ρόλο στην περιοχή.
-Αυτή η περίοδος είναι η πιο δύσκολη από όσες έχετε ζήσει μέχρι σήμερα;
-Όχι. Έχω την οικογένειά μου, τη δουλειά μου, το Alter το έχω μέσα στην καρδιά μου, πέρασα ένα πρόβλημα υγείας που το ξεπέρασα- μια χαρά είμαι. Στεναχωριέμαι όμως με όλη αυτή την μελαγχολία που βλέπω γύρω μου, με όλη αυτή τη στεναχώρια.
-Έπαιξε ρόλο στον τρόπο που βλέπετε τώρα τα πράγματα, το πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίσατε πριν από λίγο καιρό;
-Το πρόβλημα υγείας που αντιμετώπισα ήταν ένα καθαρά δικό μου φταίξιμο, εγκλημάτησα σε βάρος του εαυτού μου, αφού προερχόταν από το κάπνισμα. Κάπνιζα από 15 χρόνων-σχεδόν μισό αιώνα. Σκεφτείτε μόνο ότι, όταν έκανα εκπομπή, μέσα στο τρίωρο της εκπομπής, κάπνιζα ένα πακέτο τσιγάρα κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και των βίντεο.
-Αναθεωρήσατε τότε πράγματα από τη ζωή σας;
-Πολλά. Όταν έχεις να αντιμετωπίσεις κάτι τέτοιο, γίνεσαι πιο επιεικής με τους ανθρώπους και ανεβαίνεις πιο πάνω από τα ανθρώπινα και τα καθημερινά, από αυτές τις μιζέριες που μας απασχολούν του στυλ «ο τάδε δεν μου μίλησε καλά» ή «ο τάδε είπε πίσω από την πλάτη μου αυτό». Είδα ότι όλα αυτά είναι τόσο ανόητα και τόσο πολύ ασήμαντα.
-Φοβηθήκατε εκείνη την περίοδο;
-Ποτέ. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να είσαι πολύ γενναίος- οποιαδήποτε αρρώστια και αν είναι- και να βάζεις απέναντι σου την αρρώστια σαν έναν αντίπαλο που να θέλεις να τον κερδίσεις. Μέσα μας έχουμε απίστευτες ψυχικές δυνάμεις που δεν τις ξέρουμε, που έρχονται στην επιφάνεια σε τέτοιες δύσκολες στιγμές, αρκεί να τις προκαλέσει ο εγκέφαλός σου και να υπάρχει συνεργασία εγκεφάλου και ψυχής. Ο δικός μου εγκέφαλος λειτούργησε: Είπα ότι πρέπει να αντιμετωπίσω μία κατάσταση με πολλή ψυχική δύναμη, με την αίσθηση του ότι θα νικήσω, να μην με πάρει από κάτω, να μην εγκαταλειφθώ, να μην κρεμάσω τα χέρια. Τώρα δεν υπάρχει τίποτα απολύτως, είμαι πολύ καλύτερα ακόμη και πριν από το πρόβλημα. Είμαι πιο δυνατός.
-Η οικογένειάς σας ήταν πάντα η ισορροπία σας;
-Και η Μαρία, η γυναίκα μου, αλλά και ο γιος μου ο Κωνσταντίνος, είναι δύο νέα παιδιά. Όταν ζεις με δυο νέους ανθρώπους, παίρνεις από αυτούς οξυγόνο και ζωή, νιώθεις τη δροσιά δύο άλλων γενεών. Θυμάμαι μάλιστα που, όταν είχα γνωρίσει τη Μαρία, τότε που εκείνη ήταν 22 χρόνων κοριτσάκι, είχαμε πάει στη Σάμο για να συναντήσουμε τη Μελίνα Μερκούρη. Όταν πήγαμε στο ξενοδοχείο της, η Μελίνα, κάποια στιγμή, γυρνάει και μου λέει «Βρε Χαρδαβέλλα, μου θυμίζεις ένα βαμπίρ που έχει βάλει το καλαμάκι στο νέο κορίτσι και ρουφάει σιγά σιγά για να είναι και αυτός νέος!» (γελάει). 
-Η διαφορά ηλικίας που έχετε με τη σύζυγό σας, δεν ήταν ποτέ πρόβλημα στη σχέση;
-Όχι. Εγώ είμαι πιο νέος από την ηλικία μου και η Μαρία είναι λίγο πιο μεγάλη από τη δική της. Εξάλλου, μετά από 19 χρόνια γάμου, όταν όλοι στοιχημάτιζαν ότι δεν θα πήγαινε αυτό το πράγμα- οι φίλοι μου έλεγαν «θα κρατήσει ένα χρόνια, δύο χρόνια;», γιατί εγώ ήμουνα πολύ ζωηρός, και είχα ήδη κάνει δύο γάμους-, εντούτοις προχώρησε γιατί κανείς δεν καταπίεσε κανέναν σε αυτή τη σχέση. Αυτό είναι το μεγάλο μυστικό. Δεν είναι η αγελάδα μου ούτε εγώ είμαι η αγελάδα της, δεν είμαι με ένα χαλκό που η Μαρία με σέρνει, που να με παίρνει και να με ρωτάει «που είσαι;». Ούτε εγώ το κάνω. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει οξυγόνο στη σχέση, ότι δεν νιώθουμε σκλάβοι ο ένας του άλλου και αυτό είναι που φέρνει και την ισορροπία. Δεν έχουμε τσακωθεί ποτέ με τη Μαρία στα τόσα χρόνια που συμβιώνουμε.
-Ο γιος σας θα ακολουθήσει το επάγγελμα σας;
-Όχι, δεν θέλει να γίνει δημοσιογράφος. Θέλει να ασχοληθεί με τη διαιτολογία, διατροφολογία. Ο Κωνσταντίνος, επειδή με ζει, είχε την άποψη ότι δεν πρέπει να γίνει δημοσιογράφος. Μου είχε πει μάλιστα «δεν θέλω να κουβαλάω αυτό σταυρό, το να πρέπει να μοιάσω ή να ξεπεράσω τον πατέρα μου». Και πολύ καλά κάνει.  
Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό People, τον Μάιο του 2011.